4 decal markings for British Palestine, Yemen, Brasilia and Estonia
1. RWD-13ST, VQ-PAL, Ramlah in Palestine 1946
2. RWD-13ST, PP-TCV, ex-SP-ATE, San Pedro Airfield, Brasilia, 1937
3. RWD-13ST, Sanaa, Yemen, 1939
4. RWD-13S, (ex-SP-BMW, evacuated 18.9.1939 to Estonia), Jägala Airfield, Estonia early 1940
Dva letouny R.W.D. 13 byly zakoupeny leteckou společností „Aviron" v roce 1938 a provozovány z letiště Lod pod registracemi VQ-PAL a VQ-PAM. Letecká společnost je používala až do ledna 1947, kdy je prodala dvěma soukromým majitelům. 2. listopadu 1947 židovské vedení v Palestině vytvořilo „Shirut Avir", předchůdce IAF, a začalo provozovat oba letouny. Dne 17. prosince 1947 se R.W.D. stal prvním izraelským letadlem, které se zúčastnilo bojových akcí. Letadlo pilotované Pinhasem Ben-Poratem odletělo s lékařem do židovské osady v Negevu. Během návratu do Tel Avivu, když byli informováni o probíhajícím útoku na nedalekou osadu Nevatim, pilot odstranil dvoje dveře a nainstaloval kulomet. Pilot a operátor střelce poté odletěli do Nevatimu. R.W.D. přelétával nad útočícími Araby, ostřeloval je a shazoval ruční granáty. Ben-Porat poté přistál v Nevatimu a evakuoval jednoho ze zraněných.
V letech 1937-1938 bylo do Brazílie prodáno osm kusů RWD 13, které se tam používaly až do 60. let 20. století.
Tři letouny RWD-13 poháněné motorem Gipsy Major o výkonu 130 koní prodal imámovi v Aténách Andrea Papadopoulos. Jeden z nich byl v červenci 1939 letecky přepraven polským pilotem do Saná a imámovi byl předveden. Imám Jahja nakonec dodávku těchto letadel nepřijal. Pravděpodobně v důsledku vypuknutí druhé světové války v září 1939 nemohly být vráceny ani do Polska, ani do Řecka. V květnu 1942 byly jak YEMEN-2, tak i dva letouny v přepravních bednách stále v Saná.

550 Kč
Nový komentář